Начало » Витамини и минерали » Какво трябва да знаем за микроелементите


Какво трябва да знаем за микроелементите

Какво трябва да знаем за микроелементите

11 Август 2011 | Силвия Кабаиванова

В човешкия организъм се срещат много вещества в безкрайно малки количества, които се наричат микроелементи и имат важно биологично и физиологично значение. Това са например йод, цинк, кобалт, мед, манган, ванадий и др.

Йодът се натрупва главно в щитовидната жлеза и играе голяма роля в окислително-възстановителните процеси в клетките, усвояването на хранителните вещества, дейността на нервната система и др.

Дневната потребност от йод е само 0,0002 мг, но ако той липсва в храната и водата се получава гуша, а в млада възраст може да се стигне до кретенизъм. Храни, които съдържат йод са скумрия, херинга, сьомга и пъстърва, морски дарове, кафяви морски водорасли, йодирана сол, орехи.

Кобалтът и цинка са важни за образуването на витамин B12. Цинкът е необходим и за образуването на инсулин, който участва в обмяната на захарите. Цинкът влиза в състава на най-важния ензим на дишането - карбоанхидраза. Най-голямо количество кобалт и цинк има в зелето (особено цветното), картофите, червеното цвекло, морковите, репичките, лапада, спанака, натуралното кафе, жълтъка, черния дроб, говеждото месо, шунката.

Медта участва в синтеза на хемоглобина и подтиква действието на адреналина. Необходимото дневно количество мед е около 2 мг. Съдържа се основно в растителни храни като картофи, домати, моркови, цвекло.

Манганът
е минерал, който участва в много ензимни системи в организма. Човешкото тяло съдържа общо 15-20 милиграма манган, повечето от които се намират в костите, а останалата част - в бъбреците, черния дроб, панкреаса, хипофизата и надбъбречните жлези. Манганът играе важна роля в превенцията и лечението на алергия, астма, диабет, епилепсия, заболяване на сърцето, множествена склероза, остеопороза, пременструален синдром, ревматоиден артрит, шизофрения, напрежение и др.

Източници на манган са синап, къдраво зеле, малини, ананас, спанак, марули, ряпа, кленов сироп, чесън, грозде, ягоди, овес, зелен фасул, кафяв ориз, боб, канела, мащерка, мента, куркума, праз, броколи, цвекло и пълнозърнеста пшеница.

Ванадият е микроминерал, който осигурява и подобрява протичането на метаболитните процеси в човешкия организъм. Богати на ванадий са черният пипер, гъбите, магданозът, семената на копъра, маслините, пълнозърнестите храни и всички морски храни.

Статията е прочетена: 6714 пъти

Добави във Facebook Добави в Twitter Добави в Svejo Добави в Delicious Добави в Google Bookmarks
Вашето мнение е важно за нас. Споделете го!

За да коментирате тази статия трябва да се регистрирате и да влезете в своя профил


Oще от Витамини и минерали:

Коментари (1)


avatar-male07 Февруари 2013
Даниела Иванова
Освен това за цинка ето още нещо интересно, което знам. Когато се разболяваме често, когато изпадаме в депресии, нямаме желание за работа, забравяме или пък мускулите внезапно се сковават, означава че организмът ни има нужда от приема на храни, богати на цинк. Като по-добре елемнтът се набавя от червените меса и по-бавно от растенията.

реклама

реклама


Открий бързо и лесно своята рецепта
А | Б | В | Г | Д | Е

Ж | З | И | Й | К | Л

М | Н | О | П | Р | С

Т | У | Ф | Х | Ц | Ч

Ш | Щ | Ъ | Ь | Ю | Я





реклама